bangLa JuaL batik?!
Batik...?



Tahukah kalian mengapa ia dipanggil batik?!
kerana... banyak+titik = BATIK, jadi kesimpulannya, ia dipanggil batik kerana memiliki banyak titik di permukaannya.

namun terdapat beberapa pendapat ahli fikir melayu yang mengatakan batik mendapat nama apabila suatu ketika dahulu, terjadinya al-kisah ini ;-
seorang mat bangla yang menjual carpet dari rumah ke rumah di kawasan penempatan kaum melayu yang terdiri dari bangsa jawa, bugis, dan banjar. Mat bangla itu mula kepenatan apabila hari sudah semakin panas, jadi dia pun berhenti la di sebuah rumah yang agak usang.. tuan rumah agak peramah, mat bangla tu pun mintak la segelas air, tidak cukup dengan itu, dia minta pula kain untuk meng lap peluhnya yang agak masam bila dibau. Tuan rumah bagi kain buruk saja yang sering diguna untuk meng lap lantai tandas, dah nama pun kain buruk, sudah tentulah terdapat bintik-bintik hitam atau kulat pada kain itu. Secara tidak sengaja mat bangla itu berkata dengan nada sinis.. "banyak cantik huh!!!", dan terus meninggalkan rumah usang tersebut.. oleh kerana loghat bangla yang tidak begitu difahami oleh tuan rumah, apa yang dikatakan oleh mat bangla tadi didengar lain oleh tuan rumah.. "batik huh!!", sejurus peristiwa itu.. tuan rumah pun memperkenalkan kain batik ini kepada seluruh dunia..

menarik kan..
pelik atau tidak, that is what i call l i h a t & f i k i r ..
banyak ke titik kat batik, huh?
edit post
Reactions: 
2 Responses
  1. SasHa Lee Says:

    hahaha..pelik2..saya nak titik satuu..eh batik..ngeerr;)


  2. L&F Says:

    bole aja dong!!


  • Hey.. ni Aku!!

    My photo
    haha.. hihi.. huhu..

    Pengikut Setia.. hehe..